Hoe om te gaan met dubieuze debiteuren
Er is niks vervelender als achter je geld aan moeten zitten. Als je ondernemer zul je helaas herkennen dat dit best weleens voorkomt. Om verschillende redenen kunnen je klanten zich niet helemaal houden aan de betalingstermijn die je hebt gehanteerd op je factuur. Hierbij zijn er ook bij die ook na meerdere herinneringen niet betalen. Het wordt dan twijfelachtig of ze überhaupt in staat zijn om je facturen te betalen. Dit zijn de zogenaamde dubieuze debiteuren. Een vakterm die wordt gebruikt van debiteuren waarvan het best weleens zou kunnen gebeuren dat je de vordering die je op ze hebt moet gaan afboeken. Iets wat je natuurlijk heel graag wil voorkomen en in dit blog vertellen we daar meer over.
Voorkomen van dubieuze debiteuren
Waar het vaak misgaat is dat salesafdelingen aan de voorkant niet goed in de gaten hebben wat voor nieuwe klanten ze binnenhalen. Zonder dat ze er erg in hebben kunnen daar zomaar ineens potentiële dubieuze debiteuren tussen zitten. Zonde want uiteindelijk leveren deze klanten niet op wat ze zouden moeten opleveren en in het ergste geval kosten ze geld. In veel gevallen is dit te voorkomen door in het salesproces een kredietwaardigheidscheck in te bouwen. Je gaat daarbij een aantal financiële gegevens analyseren om te zien of deze potentiële klant in staat is om op tijd de factuur te betalen. Als de partij waar om het gaat een rechtspersoon is dan kun je bij de Kamer van koophandel behoorlijk wat financiële gegevens opvragen. Deze rechtspersonen zijn namelijk verplicht om de jaarrekening te deponeren als deze definitief is. Hierin vind je onder andere een balans waarin je kunt waarnemen of de vermogenspositie van de betreffende partij gezond is. Je kijkt dan naar de verhouding van het eigen vermogen ten opzichte van het totale vermogen. Ook kun je zien of de onderneming bijvoorbeeld winstgevend genoeg is.
Een goede aanpak voor dubieuze debiteuren
Er is eigenlijk maar één manier om dubieuze debiteuren goed aan te pakken en dat is er kort op zitten. Zorg dat je kort na het verstrijken van de eerste betalingstermijn een herinnering verstuurd. Een logische termijn is binnen vijf dagen na het verstrijken van de betalingstermijn. Een gebruikelijke betalingstermijn voor een eerste herinnering is zeven dagen. Werk daarnaast ook samen met een goed incassobureau waar je de vordering aan kunt overdragen. Zij beschikken over de juiste kennis en middelen om maximaal druk te zetten en je klant te laten overgaan tot het betalen van de factuur.